دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

ورم پا و درمانهای آن

تورم پا  می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و ورم پا و درمانهای آن آن یک مقوله مهم پزشکی است. اول دقت کنیدکه آیا یک پادرگیرشده است یا هردوپادچارورم شده اند. اگر هر دو پا تحت تاثیر قرار گرفته باشند، ممکن است علت عمومی تری مانند احتباس مایعات در بدن را نشان دهد.  درمواردی که هردوپادچارورم هستند باید به علل عمومی ترفکرکنیم . ازجمله بدی عملکرد کلیه، کبد و قلب می تواند بر این امر تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است این موضوع درواقع از عوارض جانبی داروها باشد.

به بی حرکتی طولانی نیز بایستی دقت کافی داشت 

علت آنستکه یک دوره طولانی بی حرکتی با پاهای آویزان (زیر سطح قلب) می تواند منجر به تجمع مایعات شود. این تجمع مایعات همان مطلبی استکه باعث ایجاد ورم پامی شود. زیرا ما به حرکت ماهیچه های پا برای حرکت خون و مایعات از پاها به سمت قلب تکیه می کنیم. وقتی که پاها خیلی بی حرکت باشند این عملکرد ماهیچه ها ازبین می روند. علل دیگری نیز ممکنست باعث ایجاد  ادم پا یاهمان ورم پا شوند. در برخی بیماری ها سطح پروتئین در جریان خون کاهش می یابد . این کاهش سطح پروتیین خون نیز باعث می شود مایع به داخل بافت ها حرکت کند . حرکت مایع بداخل بافتهای پاهانیزباعث تورم دو طرفه اندام شود.  در برخی موارد توزیع غیرطبیعی چربی منجر به بروز تورم اندام می شود. این مورد شایع است وباید به آن دقت کرد. بهترین متخصص واریس ( دکترهادی زاده) درموردتجمع چربیها درپاها توضیح داده اند. بسیاری ازبیماران به تجمع چربی درپاهامبتلاهستند که به آن لیپادم می گوییم . درخیلی ازموارد آن را با مایع اشتباه می گیرند.

ورم پاودرمانهای آن
ورم پاودرمانهای آن

 ورم در دو پا

گاهی درهردوپا ممکنست بیماردچاردرجاتی ازورم شود. ورم دردوپا می تواند به علتهای مختلفی ایجادشودوشدتهای گوناگون داشته باشد. درصورتی که هردوپادچارورم باشند بایستی به بیماریهای سیستمیک مشکوک شد. منظورازبیماریهای سیستمیک ، بیماریهای داخلی خاصی می باشد. این بیماریها می توانند باعث ایجاد ورم درهردوپا وحتی درچندقسمت بدن شوند. گاهی این ورم بصورت کامل کل بدن رادرگیرمی کند. ازجمله این علل می توان به بیماریهای کلیوی وقلبی اشاره نمود. همچنین بیماریهای کبدی وتیروییدی ونیزکمبودآلبومین و….دراین دسته جای می گیرند. لیپادم که دربالا به آن اشاره شدنیزازعلل ورم هردوپامی باشد.

 ورم دریک پا:

هنگامی که یک اندام تحت تاثیر قرار می گیرد، موضوع بطور کامل با ورم دوطرفه متفاوت است . این موردمی تواند به یک مشکل موضعی تر در پا اشاره کند که علت تورم است.  تعدادی ازاحتمالات مختلف  وجود دارد که درزیر به برخی ازآنها اشاره می کنیم . نارسایی وریدی یکی ازدلایل مهم ورم متمرکزدر یک پا است. بازگشت ضعیف مایع در وریدها از ساق پادراین بیماران وجوددارد. ازعلایم شایع این بیماری ایجادواریس است . بهترین متخصص واریس اصفهان درزمینه ورم پابصورت یکطرفه توضیجات زیادی داده اند. عفونت نیز یکی دیگرازعلل ایجاد ورم می باشد. عفونت باعث می شودکه بافت ها ملتهب شده و مایعی را جمع می کنند که از گردش خون نشت می کند.  آسیب به اندامها وضربه های وارده نیز ازعلل دیگرایجاد ورم پامی باشد. پس از هر آسیبی، واکنش طبیعی بدن شامل ایجاد تورم است. این تورم درواقع قسمتی از فرآینددرمان می باشد.

نارسایی لنفاوی ولنفادم

یکی از علل مهم ورم پا لنفادم است . سیستم لنفاوی انسان یک سیستم مهم است . این سیستم از غددلنفاوی وعروق لنفاوی تشکیل شده اند. یکی از علل لنفادم آنستکه عروق یاهمان کانال ها و نیزغدد لنفاوی آسیب دیده، مسدود شده یا وجود ندارد.  بنابراین بررسی هایی لازم است تاعلت مشخص شود. درواقع مشخص می کنیم که کدام یک از مشکلات فوق باعث تورم پا شده است.  از دیدگاه عروقی، تعیین عملکرد وریدها مهم است.  بایدببینیم آیا همزمان با لنفادم مشکل وریدی وواریس هم وجودداردیاخیر. لنف ادم با ادم وریدی متفاوت است و ممکن است با معاینه مشخص شود . معاینه دقیق توسط بهترین متخصص درمان ورم نشان می دهدکه تورم لنفادم است یااختلال وریدی است. البته گاهی هردومورد باهم وجوددارند. گاهی برای اطمینان بیشتر نیاز به بررسی های خاصی است. رفتار وطرزبرخورد بهترین دکترواریس دراین موارد متفاوت است. درواقع این رفتاربه سمت درمان علت اصلی هدایت خواهد شد.  فشرده سازی با جوراب واریس مناسب  اغلب مفید است.  درمان نارسایی های وریدی ممکن است مفید باشد.  درمان لنف ادم دربرخی موارددشواراست وممکن است به درمان تخصصی بیشتری نیاز داشته باشد.

ورم پاودرمانهای آن
ورم پاودرمانهای آن

لنف ادم چیست؟

همه ما مقدار کمی مایع (لنف) در بافت های بدن خود داریم.  این مایع از سیستم خونی ما بطور طبیعی خارج می شود. علت این خروج مایع آنستکه تا آب و تغذیه بافت ها را تامین کند. بیشتر این مایع توسط سیستمی از لوله های خاص شبیه به رگ های خونی، به نام سیستم لنفاوی جمع آوری می شود. اگراین جمع آوری بخوبی انجام نشود می تواند لنف ادم ایجاد شود. درواقع لنف ادم تورمی است که به دلیل تجمع لنف در اندام ها در صورتی که مایع به درستی تخلیه نشود، ایجاد می شود. دربیماران مختلف این ورم ناشی از لنفادم به صورگوناگون دیده می شوند. معمولا درشروع، تورم اغلب در پایان روز قابل توجه است و در شب کاهش می یابد. باید درکنترل ورم ناشی از لنفادم بصوت دقیق عمل کرد . علت آنستکه اگر تورم به درستی درمان شود، مایع برای همیشه در ساق پا ثابت می شود.

چه چیزی باعث لنف ادم می شود؟

علل مختلفی ممکنست باعث ایجاد لنفادم شوند. یکی ازشایع ترین علت لنف ادم این است که بیمار بدون وجودوتکامل کافی درعروق  لنفاوی به دنیا آمده باشد.  اگر غدد لنفاوی مشکل داشته باشند یابسیار کم باشند، تورم ممکن است در نوجوانی یا حتی زودتر شروع شود. این نوع لنف ادم را بیماری میلروی می نامند. یک پا اغلب بدتر از دیگری درگیراست . گاهی اوقات دربرخی بیماران فقط یک پا تحت تأثیر قرار می گیرد.  در موارد ی که بیماری کمتر شدیدباشد ممکنست اوضاع متفاوت باشند. دراین مواردغدد لنفاوی ممکن است در ابتدا قادر به مقابله با لنفادم باشند . دراین شرایط تنها زمانی که بیمار بزرگتر شود ، این غددلنفاوی شروع به از کار افتادن می کنند. این نوع ازلنف ادم گاهی اوقات لنف ادم تاردا نامیده می شود.

چه  دلایل دیگری وجود دارد؟

علل لنفادم بسیار زیادمی باشند . بهترین متخصص درمان لنفادم  به بسیاری ازآنها درسایت خود اشاره نموده اند. برای یافتن علل دیگری که باعث لنفادم می شوند به سایت بهترین متخصص لنفادم اصفهان مراجعه کنید. بهترین متخصص درمان لنفادم اصفهان دکترهادی زاده می باشند. یکی ازعلل ایجاد لنفادم ضربه های وارد شده به دست وپامی باشند. همچنین اگر غدد لنفاوی دست و پا در اثررادیوتراپی برای درمان سرطان آسیب دیده باشند، لنف ادم می تواند ایجاد شود. همچنین جراحی هایی که برای درمان سرطان انجام می شوند می توانند باعث این مشکل شوند. اگر قرار باشد سرطان درمان شود، گاهی اوقات باید بپذیریم که بیمار لنفادم خواهد داشت. دراین موارد درواقع لنفادم اجتناب ناپذیر است. . پس ازدرمان سرطان یا همزمان باآن به درمان لنفادم می پردازیم.

 عوارض لنف ادم شامل چه مواردی می باشند؟

جدا از تورم ناراحت کننده و نامطلوب، لنف ادم می تواند مشکلات مختلفی رانیز ایجاد کند. این موضوع بویژه درمواردی است که لنف ادم  تحت کنترل نباشد.  افزایش خطر عفونت زیر پوست (سلولیت) دراین بیماران وجود دارد . حملات مکرر سلولیت می تواند منجر به آسیب بیشتر لنفاوی  شود. بنابراین بایستی این بمیاران که به لنفادم مبتلا هستند از سلولیت وعفونت بدورباشند. این موضوع با رعایت اصول نظافت فردی وپرهیز از مواردی که باعث ضربه می شوند محقق می شوند. علت آنستکه این دور باطل ممکن است در نهایت منجر به عفونت های شدیدشود. گاهی حتی این موضوع ممکنست باعث ایجاد زخم و حتی قطع عضو در موارد شدید شود.

انواع  ورم پاودرمانهای آن دربیماران مبتلا به لنفادم چیست؟

باید به این حقیقت اشاره نمودکه دراغلب مواردلنف ادم قابل درمان بطورکامل نیست . اما معمولاً می توان آن را کنترل کرد تا بعداً عوارضی ایجاد نشود.  پایه های اصلی درمان عبارتند از بانداژ یا جوراب فشاری، بالا بردن اندام و فشرده سازی پنوماتیک خارجی. بالا رفتن اندام یکی ازتوصیه های همیشگی بهترین متخصص درمان ورم می باشد. هر زمان که پا بالا بیاید، مایع از آن خارج می شود.  این خروج مایع به میزانهای مختلف رخ می دهد.

ورم پاودرمانهای آن
ورم پاودرمانهای آن

بهترین متخصص واریس توصیه میکنندکه هر زمان می توانید و تا جایی که می توانید پاهای خود را بالا بیاورید . یکی از مواردمناسب قراردادن دست یا پا روی دسته مبل یایک بالش است. همچنین توصیه می شودکه انتهای تخت خود را (6 اینچ یا بیشتر) بالا بیاورید. این موضوع سبب می شودتا پاهایتان کمی بالاتر از سرتان باشد. برای این کار می توانید از قراردادن هرجسمی که نرم وراحت باشد استفاده کنید. باند فشاری یا جوراب ساق بلند هنگامی که درطول روزمی ایستید توصیه می شود. جوراب واریس برای خارج کردن مایع از پاهای شما مناسب است. درواقع فشرده سازی باجوراب واریس دراغلب علل ورم پالازم است.  ممکن است در ابتدا برای از بین بردن انواع شدیدتورم قبل از استفاده از جوراب، بانداژ لازم باشد.  این جوراب‌های واریس باید به طور مناسب انتخاب واستفاده شوند. این جوراب واریس هابسیار قوی‌تر از جوراب شلواری معمولی هستند.  اگر ورم فقط روی ساق پا تأثیر می گذارد، می توانید از جوراب زیر زانو بهره ببرید.  استحکام معمول جوراب واریس ساق بلند مورد استفاده کلاس II است، اما گاهی اوقات یک کلاس قوی تر مورد نیاز است. این موردمعمولا درمورد لنفادم بکارمی رود . درلنفادم معمولا از جوراب واریسهای بافشاربالاتراستفاده میشود. اگر در پوشیدن جوراب خود مشکل دارید، می توانید یک اپلیکاتور مخصوص جوراب بخرید.

نقش جوراب واریس در ورم پاودرمانهای آن

فشرده سازی پنوماتیک خارجی با وجود جوراب های واریس انجام می گردد. درواقع بسیاری از مردم متوجه می شوند که تا پایان روز مقداری مایع درپاهای آنان جمع می شود.  این موضوع باعث ایجاد ورم پا می گردد. برای مقوله ورم پا ودرمانهای آن از جوراب واریس ونیز دستگاه چکمه بادی می توان استفاده نممود. دستگاه چکمه ای بادی، دستگاهی  است که بادمی شود و درموقع بیرون آوردن چکمه تخلیه می شود. این موضوع باعث می شودتا مایع از پا خارج شود.  گاهی از دستگاههای پنوماتیک استفاده می شود. معمولاً در عصر برای خلاص شدن از شر هر مایعی که با وجود جوراب‌های فشاری جمع شده است استفاده می‌شود.  اگر بهترین متخصص واریس فکر می‌کند که به درمان  نیاز دارید، استفاده می شوند. بهترین متخصص واریس اصفهان گاهی  از درمان ترکیبی استفاده می کنند.

گاهی ابتدا یک دوره تست انجام می شود.

این دوره سبب می شودتا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این وسایل برای شماارزش خرید آن را دارد یا خیر.  بهرحال درمانهای مختلف زیادی برای درمان علل مختلف ورم پا وجوددارند. اگرعلت آن لنفادم باشد درمانهای ترکیبی بیشتری توسط بهترین متخصص ورم استفاده می شود. بهترین متخصص درمان ورم دراصفهان ازدرمانهای مختلف بهره می برند. بسیاری ازبیماران در مورد درمان لنفادم باجراحی سوال میکنند. عمل های زیادی برای درمان ادم لنفاوی انجام وپیشنهاد شده اند. اما حقیقت انستکه هیچ کدام بصورت صددرصدموفقیت آمیز نبوده است. اگر پای شما علیرغم جوراب واریس وماساژ و…بسیار متورم باقی بماند، ممکن است جراحی بکاررود. جراحی برای کاهش سایز ساق پا، لیپوساکشن یا برداشتن جراحی  پیشنهاد شود.  گاهی درطی عمل ممکن است عروق لنفاوی را به عروق وریدی ( سیاهرگها) متصل کنند. دراین صورت مایع لنفاوی ممکنست تاحدودی توسط عروق وریدی تخلیه شود.

چگونه بیمارمبتلا به ورم می تواندبه خود کمک کند؟

بیماران مبتلا به ورم ، درمورد ورم پاودرمانهای آن سوال می کنند. بهترین متخصص درمان ورم توضیحات زیادی داده اند. ازجمله این توضیحات می توان به موارد زیردربیماران مبتلا به لنفادم اشاره  نمود. هر روز از صبح تا شب جوراب های واریس خود را بپوشید.  اگربهترین متخصص واریس برای شما جورابهای خاص دیگری تجویز نمووده اند ازآنهااستفاده کنید. تا حد امکان پاهای خود را بالا بیاورید.  زیاد ورزش کنید والبته منظورازورزش دراین بیماران ورزش هوازی است. اگرچاق هستید حتما اصلاح چاقی راانجام دهید ومراقب باشیدکه وزن اضافه نکنید.   کرم مرطوب کننده فراوان به پوست خود بمالید. این کاربرای جلوگیری از خشکی است وکمک میکندکه پوست را در شرایط خوبی نگه دارید.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا