دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی چیست؟

سی تی آنژیوگرافی یک روش پیشرفته برای بررسی سه بعدی عروق است. این روش، یک روش غیر تهاجمی می باشد که برای تصویربرداری از قلب و عروق خونی، شریان های تغذیه کننده باقت قلب و نیز وریدها وشریانهای نواحی مختلف بدن کاربرد دارد. برای این نوع تصویربرداری نیز از اشعه ایکس استفاده می شود .

معمولا پس از انجام دادن سی تی انژیو گرافی، فرد نیاز به محدودبودن نداشته ومی تواند به کارهای روزمره بپردازد و نیاز به مراقبت خاصی نیست. این روش تشخیصی پیشرفته برای تشخیص گرفتگی و مسدود بودن رگ ها، بیماری های شریانی و نیز سیاهرگها و ناهنجاری های قلب و سایر بخشهای بدن کاربرد دارد.

سی تی آنژیوگرافی چگونه کار می کند؟

ابتدا بیمار روی تخت دراز کشیده و سپس از زیر دستگاه تابش اشعه ایکس عبور می کند. ماده حاجب و یا کنتراست (ماده رنگی) برای بهتر نمایان شدن رگ ها و بخش های مختلف، به دست  یا بازو تزریق می شود. سپس به کمک اشعه ایکس به قسمت های مورد نظر  تابانده می شود و در ادامه همه رگ ها و دریچه ها مشخص می شود. پزشک به کمک این تصاویر ایجاد و دریافت شده از بدن، قادر خواهدبود رگ ها و یا دریچه ها یی که دچار مشکل هستند را تشخیص دهد.

سی تی آنژیوگرافی برای کدام قسمت ها کاربرد دارد؟

سی تی آنژیوگرافی ( CTANGIOGRAPHY ( برای تشخیص عروق خونی و اعضای بدن که وظیفه خونرسانی را به عهده دارند مورد استفاده قرار می گیرد. این اعضا شامل موارد زیر می باشد: مغز و عروق مربوط به مغز قلب و عروق کرونری که بر روی سطح قلب حرکت می کنند و خونرسانی به خود بافت قلب را بر عهده دارند.

سی تی آنژیوگرافی
سی تی آنژیوگرافی

قفسه سینه و عروق آن  و همچنین عروق مربوط به ریه نیز قابل بررسی هستند.‌عروق گردن رانیز بویژه در مواردی که مشکوک به وجود لخته یا تنگی در عروق گردن هستیم ، می توانیم بررسی کنیم. عروق مختلف شکم(کبد و کلیه ها) و همچنین رگهای لگن را نیز می توان با این تکنیک قابل بررسی کرد. برای بررسی رگهای پاها و نیز عروق دست و بازوها هم بطور فزاینده ای از سی تی آنژیوگرافی استفاده می شود.

انواع سی تی آنژیوگرافی:

سی تی آنژیوگرافی دارای انواع مختلفی است . در سطور بالایی، به چند نوع مهم آن اشاره شد. در ادامه به بحث در مورد چند نوع مهم این روش می پردازیم.

سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی آنژیو گرافی همانطور که قبلا گفتیم استفاده گسترده ای دارد. این تکنیک، برای تشخیص وضعیت رگ ها تصاویر سه بعدی تولید می کند. این کار به پزشک کمک می کند تا از وضعیت بیمار و دلایل بیماری اگاهی پیدا کند. این تکنیک تشخیصی در بیشترین موارد ،برای افرادی استفاده می شود که دارای گشاد شدگی رگ ائورت هستند.

با این تکنیک می توان میزان پیشرفت آنوریسم و گشادشدگی آئورت را رصد کرد. همچنین برای بررسی تجمع چربی و کلسیم در رگ های اطراف قلب ( عروق کرونر) نیز بوفور از سی تی آنژیوگرافی استفاده می شود. رسوب چربی و کلسیم در راخل رگها،سبب باریک شدن رگ ها و یا انسداد برخی از آنها می شود.

سی تی آنژیوگرافی
سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی ریه

سی تی انژیوگرافی ریه برای جستجوی لخته خون که در واقع همان امبولی ریه است، کاربرد دارد. این سی تی برای رگ هایی که خون را از سمت قلب به ریه انتقال می دهند وعروق داخل ریه، قابل استفاده است. سی تی اسکن ریه ،تصاویر واضح تولید می کند .سپس پزشک تشخیص می دهد که ایا انسدادناشی از لخته خون  وجود دارد یا خیر.

سی تی آنژیوگرافی
سی تی آنژیوگرافی

مزایای سی تی آنژیوگرافی چیست؟

این تکنیک ، روش مفید برای سنجش رگ های بدن است.  از رگ های تغذیه کننده مغز گرفته تا رگ هایی که خون را به کلیه، دست ها و پاها و تمام مویرگ ها می رسانند می توان از این روش بهره برد. در واقع در طیف گسترده ای از موارد،کاربرد دارد. هزینه کمتر نسبت به برخی دیگر از روش های تصویربرداری دارد.
این روش تصویر برداری قادر به تولید تصاویر نسبتا دقیق و سه بعدی از رگها می باشد.
مدت زمان مورد نیاز برای انجام سی تی آنژیوگرافی نسبتا کم است .تقریبا 10 دقیقه طول می کشد تا این روش به انجام برسد.
یکی از مهمترین مزایای دیگر مربوط به سی تی آنژیو گرافی ، عدم نیاز به پروسیجر های خطر ناک است. در واقع این یک روش غیر تهاجمی است و عوارض جانبی زیادی ندارد.

معایب سی تی آنژیوگرافی چیست؟

با وجود داشتن مزایا و مقرون به صرفه بودن این روش مثل هر روش دیگری ممکن است معایبی هم داشته باشد.مثل هر روش دیگری برای این روش هم امکان دارد معایبی نیز وجود داشته باشد.انواع مواردی که می توان ذکرکرد ، در زیر لیست شده اند:
امکان وجود حساسیت دربرخی افرادنسبت به ماده تزریق شده به رگ ها قابل ذکر است.
سی تی آنژیوگرافی را برای افراد دیابتی و بیماران کلیوی اگربخواهیم استفاده کنیم ، باید شرایط خاصی را رعایت کنیم.

در حین تزریق ماده حاجب نیاز به دقت خاص وجود دارد. زیرا در صورتی که این دارو به پوست نشت پیدا کند پوست ممکنست دچار آسیب شود.
این روش تشخیصی ، از اشعه ایکس استفاده می کند ولذا ممکنست در برخی مواردخطر سرطان را تاحدودی افزایش دهد.
همچنین با توجه به استفاده از اشعه ایکس، استفاده از CT ANGIOGRAPHY در دوران اوایل بارداری توصیه نمی شود.

توصیه های قبل از انجام:

معمولا از بیمار خواسته می شود حداقل 4 ساعت قبل از سیتی آنژیوگرافی ، چیزی نخورند.حداقل 12 ساعت قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی توصیه می شود که کافئین ننوشید.علت انستکه کافئین ضربان قلب را افزایش می دهد . از طرفی برای انجام سیتی آنژیوگرافی نیاز به آرام بودن ضربان قلب هست .

در واقع ضربان بالای قلب، امکان ایجاد تصاویر دقیق را از بین می برد.
اگر به کنتراست (ماده رنگی) حساسیت داشته باشید باید به پزشک قبل از انجام سی تی آنژیوگرافی اطلاع دهید.در اینمورد پزشک امکان دارد داروهای خاصی از جمله داروهای استروئیدی برای شما تجویز کند.

سخن اخر:

قلب یکی از ارگان های مهم و حیاتی در بدن انسان می باشد که هرگونه سهل انگاری در تشخیص و درمان بیماریهای آن می تواند فاجعه بار باشد. در صورت احساس هرگونه مشکل قلبی، برای تشخیص زود هنگام هر گونه عارضه احتمالی حتما به پزشک مراجعه نمایید . در اینصورت است که می توانیداز بروز مشکلات پیچیده و زمان بر جلوگیری نمایید و به درمان سریع و بهینه دست یابید.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا