دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

تست ورزش قلب چیست

در این مقاله در تلاش هستیم در مورد تست ورزش و موارد استفاده ان را بررسی کنیم .این مقاله از سلسله مقالات مرکز واریس اصفهان است. سایرمقالات علمی مرکز واریس اصفهان را در همین سایت پی بگیرید.

تست ورزش قلب چیست ؟

تست ورزش یک روش غیر تهاجمی ارزیابی قلب است.
تست ورزش یا تست استرس قلب یک ازمایش برای ارزیابی پاسخ قلب به استرس و ورزش می باشد. این موضوع به این معنا است که عملکرد قلب در حین انجام ورزش یا فعالیت های فیزیکی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
این موضوع باعث می شود که گرفتگی های عروق قلبی مشخص شوند.
در بیماران مختلف ممکنست از تست ورزش استفاده کرد.

تست ورزش قلب چگونه انجام می شود؟

در این ازمایش برای تست عملکرد قلب به کمک دستگاههای مختلف اقدام می شود. برای این تست ، تردمیل و دوچرخه ثابت که در مراکز وجود دارد. در دسترس قرار دارند. بدین صورت که از فرد خواسته می شود بر روی تردمیل شروع به راه رفتن کند و یا بر روی دوچرخه شروع به رکاب زدن کند. البته بهترین متخصص قلب و عروق( بهترین متخصص واریس اصفهان ) برای برخی موارد خاص از تست ورزش بهره می برند.

در حین انجام دویدن یا رکاب زدن،  پزشک سرعت دستگاه را افزایش می دهد و در اینحالت از بیمار خواسته می شود سریع تر رکاب بزند. هدف از اینکار، افزایش ضربان قلب و رسیدن آن به سرعتهای بالا است.افزایش ضربان قلب با افزایش سرعت وشیب دستگاه معمولا تا رسیدن به ضربان قلب هدف (که بر اساس سن و وضعیت جسمانی توسط پزشک تشخیص داده می شود) ادامه می یابد.البته اگر دیگر فرد توانایی ورزش و یا رکاب زدن را نداشته باشد تست ورزش  ادامه داده نمی شود.

در حین انجام ورزش بهترین متخصص قلب و عروق ( بهترین متخصص واریس اصفهان ) ضربان قلب، فشار خون و تعداد تنفس را اندازه گیری می کنند. همچنین به کمک سیگنال الکتریکی نوار قلب نیز ثبت می شود.

در این نوع از تست که در واقع تست قلب است، فرد باید حدود 10-15 دقیقه ورزش را ادامه دهد. البته همانگونه که اشاره شد در صورتی که احساس اذیت شدن کند پزشک کار را متوقف می کند.

تست ورزش قلب
تست ورزش

آمادگی برای تست ورزش چگونه است؟

انجام این تست حدودا کمتر ازیک ساعت ( از زمان اماده سازی تا پایان مرحله) زمان می برد.
تست بصورت راحت و بدون مشکل برای اکثر بیماران ( ولو بیماران مبتلا به واریس) قابل انجام است.برای انجام تست ورزش ابتدا باید به نکته مهمی دقت داشته باشید. اگر داروهای قلب و یا داروهای تنظیم فشار مصرف می کنید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. گاهی لازمست برخی از آنهارا به مدت 24 ساعت با نظر پزشک قطع نمایید. داروهای مورد مصرف برای درمان واریس، نیاز به قطع کردن ندارند.

از طرفی بدلیل آنکه چسبهای مخصوصی روی سینه چسبانده می شوند، لذا تراشیدن موی سینه برای اقایان ضروری می باشد.
همچنین بهترین دکتر قلب و عروق ( بهترین دکتر واریس اصفهان ) توصیه می کنند حداقل تا دو ساعت قبل از تست از خوردن و اشامیدن (به خصوص مواد محرک و دخانیات) پرهیز نمایید. به این نکته هم توجه کنید که نباید قبل از انجام تست فعالیت سنگین انجام داده باشید.

پوشیدن لباس های گشاد و راحت توصیه همیشگی برای تست ورزش است. خانم ها از لباس هایی که دارای دکمه در جلو می باشند استفاده نمایند.
بهتر است در صورت امکان ، بیماران حدود 12 ساعت قبل از تست از خوردن و اشامیدن پرهیز کنند.

تست ورزش چه چیزی را نشان می دهد؟

تست ورزش توسط پزشک متخصص قلب و عروق صورت می گیرد. این بررسی برای تشخیص موارد زیر کاربرد دارد:

  • تشخیص بیماری های قلبی و عروقی بویژه انسداد سرخرگهای خود قلب
  • تشخیص عملکرد قلب وعروق آن
  • تشخیص علت احساس تنگی نفس و خستگی مفرط
  • تعیین اثر بخشی داروهای قلبی وعروقی
  • یافتن دلیل عدم تحمل ورزش
  • تشخیص انسداد شریان ها
  • بیماری های قلبی مادرزادی

تست ورزش قلب

تست ورزش یک روش برای تشخیص عملکرد قلب و احتمال گرفتگی عروق آن در حین فعالیت های فیزیکی و ورزش می باشد. این تست برای تشخیص بیماری های قلبی بویژه تنگی سرخرگهای کرونری قلب انجام می شود.

در این حالت وقتی بیمار شروع به ورزش می کند، نیاز به مصرف انرژی بالامی رود. در اینحالت عضلات بدن نیاز بیشتری به خونرسانی دارند. در نتیجه قلب مجبور می شود سریع تر و قوی تر ضربان کند. اگر تنگی مهمی در عروق قلب وجود داشته باشد، باعث می شود که بیمار احساس درد یاتنگی نفس کند. از سوی دیگر تنگی های سرخرگهای قلب باعث ایجاد علایم خاصی در نوار قلب بیمار که همزمان در حین تست ورزش گرفته می شود، گردیده که توسط پزشک ، قابل تشخیص است.

انواع تست ورزش

تست ورزش دارای انواع مختلف است که به تعدادی از آنهااشاره می کنیم.

  • تست استرس ورزش

رایج ترین تستورزش می باشد که معمولا انجام می شود. در اینحالت از بیمار خواسته می شود بر روی تردمیل شروع به راه رفتن کند و یا بر روی دوچرخه رکاب بزند .سپس الکتروکاردیوگرام ( نوار قلب ) بطور مکرر گرفته می شود که عملکرد قلب را ثبت می کند. تست استرس ورزش بیماری های مربوط به عروق کرونری را تشخیص می دهد.

  • تست استرس هسته ای

در این حالت از یک ماده رادیواکتیو و اسکن تصویربرداری برای ارزیابی عملکرد قلب استفاده می شود .بدین صورت که پزشک متخصص از قلب بیمار قبل از ورزش (در حالت استراحت) و بعد از ورزش و فعالیت فیزیکی تصویربرداری می کند. سپس می توان میزان جریان خون به ماهیچه قلب را قبل و بعد از ورزش مقایسه کرد. اگرکاهش جریان خون بعد از فعالیت وجود داشته باشد، نشان دهنده مسدود بودن یک یا چند شریان  قلبی می باشد.

  • اکوکاردیوگرام استرس ورزش

شبیه تست ورزش اولیه است ولی مقداری تفاوت وجود دارد. این تفاوت ها است که جزئیات بیشتری را در اختیار پزشک قرار می دهد.
در این حالت از تصویر برداری امواج صوتی با اکو برای ارزیابی عملکرد قلب استفاده می شود. بدین صورت که از قلب بیمار قبل از ورزش (در حال استراحت) و در اوج ورزش تصویر برداری با استفاده از اکو کاردیوگرافی انجام می شود. این بررسی میزان جریان خون در قلب و عملکرد دریچه های قلب را مورد ازمایش قرار می دهد.

چه کسانی نمی توانند تست ورزش انجام دهند؟

همه افراد قادر به انجام این تست نمی باشند .بنظر بهترین متخصص واریس (دکتر هادی زاده ، بهترین فوق تخصص قلب و عروق)در صورت داشتن موارد زیر نمی توانید تست ورزش را انجام دهید:
افرادی که بیماریهای مهم قلبی دارند مانند: افرادی که اخیرا سکته قلبی داشته اند
همچنین افراد دارای تنگی شدید آئورت نیز نمی توانند تستورزش انجام دهند.

همچنین افراد دارای التهاب عضله (اندوکاردیت، پریکاردیت و میوکاردیت) نیز از نظر بهترین متخصص واریس نمی توانند اینکارراانجام دهند.

افراد دارای درد شدید قفسه سینه و نیززنان باردار نیز توسط بهترین متخصص واریس در اصفهان (بهترین متخصص واریس شهرکرد) تحت این تست قرارنمی گیرند.
بهترین دکتر واریس ، در بیمارانی که احتمال مشکل عروق قلب آنها خیلی کم یا خیلی زیاد باشد نیز از این روش استفاده نمی کنند.

نتایج تست ورزش

اگر نتیجه تست ،مثبت یعنی درواقع غیرعادی باشد، نشان دهنده شواهد بیماری عروقی قلبی است.
اگر نتیجه تست ،منفی یا عادی باشد ، مبین آنستکه  شواهد و علایم بیماری عروقی قلب در این بیمار تشخیص داده نشده است.

اگر نتیجه تست نامشخص یا مبهم باشد نشان می دهد که این تست برای تشخیص بیماری مناسب نبوده و نتوانسته علایم بیماری را تشخیص دهد.
در این موارد بهترین متخصص قلب و عروق ( بهترین متخصص واریس ) از یک روش بهتر وقدرتمندتر برای تشخیص بهره می برند.

 

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا