دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

چه افرادی باید برای بیماریهای عروق محیطی غربالگری شوند؟

چه افرادی باید برای بیماریهای عروق محیطی غربالگری شوند؟

چه افرادی باید برای بیماریهای عروق محیطی غربالگری شوند؟
براساس برخی مطالعات انجام شده،افراد بدون علامت ،۵۰ تا ۶۹ سال که سابقه مصرف سیگار و دیابت دارند و نیز افراد بالاتر از ۷۰ سال که هیچگونه ریسک فاکتوری ندارند باید از نظر بیماری های عروق محیطی مورد غربالگیری قرار گیرند .

افرادی که دچار لنگش متناوب می باشند و در ناحیه ی اندام تحتانی دارای زخم هایی هستند که به سختی بهبود پیدا می کند نیز باید تحت بررسی قرار گیرند.درسایت دکترهادی زاده زیرعنوان بهترین کلینیک واریس ایران(بهترین متخصص واریس اصفهان) می توانیدمطالب تکمیلی دراین زمینه راپیگیری نمایید.

روشهای تشخیصی و غربالگری :
یکی از روش های موثر در غربالگری بیماریهای عروق محیطی اندکس (ankle_brachial(ABI می باشد. این روش برای تنگی های بیشتر از ۵۰% در حدود ۹۰% حساسیت و ۹۸% ویژگی دارد.
ABI نشاندهنده
۱/۲_۰/۹۱ طبیعی است
۱/۹۰_۰/۷۶ ضعیف PAD,بدون علامت
۰/۷۵_۰/۵۱ متوسط PAD,معمولا علامت دار
۰/۵۰_۰/۲۶ شدید PAD,معمولا چندین ناحیه درگیر است.
《۰/۲۵ حیاتی PAD,معمولا در هنگام استراحت نیز درد دارند.
در افراد مبتلا به کلسیفیکاسیون شریان های تبیال می باشند بجای اندکس ABIمی توان از ثبت حجم نبض( pulse volume recording) استفاده کرد.برای غربالگری آنوریسم آئورت شکمی وتنگی شریان کاروتید بهترین روش سونوگرافی داپلر می باشد.(مطالب تکمیلی در کلینیک واریس اصفهان )

نکات قابل توجه
●در بیمارانی که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دارند مصرف آسپرین در جهت پیشگیری ثانویه توصیه می شود.
●اثر مصرف آسپرین به تنهایی مانند مصرف آسپرین همراه با تیکلوپدین می باشد.
●کاهش سطح سرمی LDL نسبت به سطح نرمال موجب کاهش مرگ و میر بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی تا ۳۰% می گردد.
●ترک سیگار می تواند موجب بهبود بسیاری از علائم چون لنگش متناوب در بیماران مبتلا به تنگی عروق محیطی می گردد.
غربالگری افراد از نظر فشار خون
کار گروه خدمات پیشگیری ایالات متحده(uspstf) غربالگری از نظر فشار خون بالا را در افراد ۱۸سال و بالاتر از آن توصیه می نماید و تاکید داردکه در هر بار معاینه دوره ای ،فشار خون فرد چک شود.
جهت توصیه فاصله زمانی مناسب غربالگری بزرگسالان از نظر فشارخون بالا،شواهد کافی وجود ندارد .گزارش شماره ۷کمیته ملی مشترک پیشگیری،تشخیص ،ارزیابی،و درمان پرفشاری خون(jNc۷) توصیه می کند که غربالگری از نظر فشار خون بالا در افراد با فشار خون کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه هر ۲سال یک بار،در افراد با فشار خون سیستولیک ۱۲۰ تا ۱۳۹ میلیمتر جیوه یا فشار خون دیاستولیک ۸۰ تا ۹۰ میلیمتر جیوه سالی یکبار انجام گیرد‌.
درمان های غیر دارویی مانند کاهش میزان دریافت غذایی سدیم و مکملهای پتاسیمی،مصرف غذاهای غنی از فیبر ،سبزیجات و میوه ها،افزایش فعالیت جسمانی ،کاهش وزن،کنترل استرس و عدم مصرف الکل معمولا در کاهش فشارخون موثر هستند.مطالعات نشان داده است که افراد با میزان بالای مصرف الکل (بیش از ۲۰ واحد در هفته)،عدم مصرف الکل باعث کاهش فشار خون می شود.
با کنترل فشار خون خطر سکته مغزی ۳۵-۴۵%،سکته قلبی ۲۰-۲۵% و نارسایی قلبی ۵۰% کاهش می یابد.

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک قلب وعروق اصفهان (کلینیک واریس اصفهان وفوق تخصصی قلب وعروق) دکتر هادی زاده

۵و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱

تماس بگیرید.
جهت رزرو نوبت تلفنی :

عدد ۱۳۰ رابه سامانه ۱۰۰۰۸۵۹۰

ارسال یا عبارت @nobattt رادرتلگرام سرچ کنید.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا