دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

لنف ادم چیست؟ ( ادم لنفاوی )

لنفادم به ورم ( ادم ) ناشی از تجمع لنف، دراثر انسداد جریان آن بر می گردد. لنف ادم چیست؟ لنفادم یکی از علل ورم دست و پاست که می تواند بطور مجزا و یا در همراهی با واریس دیده شود، لذا مرکز واریس اصفهان (مرکز واریس و کلینیک درمان لنفادم اصفهان ) توجه شما عزیزان را به مقاله زیر جلب می نماید.

علت شناسی و میزان بروزلنفادم(لنف ادم):

لنفادم می تواند اولیه یا ثانویه باشد. شایعترین فرم لنفادم اولیه، لنفادم مادرزادی است که البته فامیلیال نبوده و در زمان تولد وجود دارد. یک فرم فامیلیال مادرزادی( بیماری Milroy’s )به صورت صفت اتوزومال غالب به ارث می رسد. شکل دیگری نیز با سندرم Noonan’s( در حدود ۱۵% از موارد مبتلا )همراه می باشد. لنفام Praecox در زمان بلوغ آشکار گشته و با هیپوپلازی مادزادی لنفاتیک همراه است. یک فرم تاخیری نیز ممکن است در میانسالی آشکار گردد.

لنفادم اولیه درخانم ها شایعتر است‌. اکثر موارد در زمان تولد آشکار بوده و یا قبل از ۴۰ سالگی ظاهر می گردد. این سندرم با زردی ناخن ها، پلوران افیوژن مکرر و لنفادم مشخص می شود و عقیده بر این است که ثانویه به ناهنجاری های متعدد لنفاتیک در منطقه درگیر می باشد.
سندرم فامیلیالی که شامل کستاز داخل کبدی عود کننده و لنفادم می باشد، احتمالاً به واسطه نقص عروق لنفاتیک در کبد و اندام هاست.

لنفادم ثانویه بیشتر ناشی از تروما می باشد. این حالت اکثراً درنتیجه برداشتن غدد لنفاوی از طریق جراحی و یا فیبروز ثانویه به رادیاسیون به دنبال جراحی سرطان، می باشد. لنفوم یا کارسینوم متاستاتیکی که غدد لنفاوی را درگیر کرده است نیز ممکن است مسیر جریان لنف را مسدود نموده و ایجاد لنفادم نماید. عفونت فیلاریایی در مناطق گرمسیری، یکی از علل لنفادم ثانویه می باشد.

تظاهرات بالینی: لنفادم به طور تیپیک تدریجی شروع می شود. اندام درگیر بدون هیچگونه تظاهرات دیگری، بزرگ می گردد. اندام متورم، نرم و گوده گذار بوده و ادم در هنگام شب، فروکش میکند. به مرور زمان، پوست ضخیم شده و نمی توان آنرا به صورت چین پوستی بلند کرد، و ادم پایدارتر می گردد. بیشترین اعضاء درگیر در اغلب موارد اندام های تحتانی هستند. در حدود نیمی از بیماران، ادم یکطرفه است. ممکن است که لنفاژیت و سلولیت روی ادم سوار شوند. در موارد طول کشیده لنفادم ممکن است به لنفاژیو سارکوم تبدیل می گردد.

تشخیص: تشخیص لنف ادم را می توان با یک لنفوگرام رادیوایزوتوپ تایید نمود. کلوئید سولفور رنیوم نشاندار شده با تکنزیوم ۹۹m، کلوئید تری سولفید آنتی موآن نشاندار شده با تکنزیوم ۹۹m، در فضاهای web پا تزریق می گردد. ۳۰ دقیقه و ۶۰ دقیقه بعد، ناحیه ایلیواینگوینال اسکن می شود. در لنفادم، برداشت ماده ایزوتوپ به توسط غدد لنفاوی کاهش یافته است، درحالی که در ادم ناشی از انسداد وریدی، برداشت ایزوتوپ به دلیل افزایش جریان لنف، بیشتر از میزان طبیعی می باشد.

تشخیص دقیق نوع لنفادم، توسط لنفانژیوگرافی تعیین می شود. ماده حاجب بطور مستقیم به داخل یکی از عروق لنفاتیک ما تزریق گردیده، یا یک ماده حاجب محلول در آب به طور داخل پوستی تزریق( interacutoneous )شده و به وسیله لنفاتیک ها برداشت می شود. به وسیله این تکنیک می توان فقدان یا هیپوپلازی و تعداد لنفاتیک های کوچک که مشخص کننده لنفادم ثانویه هستند، افتراق داد.
پیش آگهی: لنفادم اولیه اختلالی است که به آهستگی پیشرفت کرده و به درمان پاسخ نمی دهد.در مواردی که لنف ادم ناشی از عفونت می باشد، می توان آن را به طور موثر با آنتی بیوتیک درمان نمود.

درمان لنفادم:

درمان، در لنف ادم اولیه نگهداری عضو در یک و وضعیت تا حد امکان بدون ادم است. تا از فیبروز و عفونت ثانویه جلوگیری گردد. بالا نگهداشتن عضو به طور مستمر به کار گرفتن جوراب های الاستیک و برخی داروهاا ممکن است مفید واقع گردند. برخی از داروها از طریق فعال کردن ماکروفاژها، پروتئین را می شکنند. از این رو، ویسکوزیته را کاهش داده و جریان لنف را تسهیل می نمایند. ممکن است جراحی در موارد پیشرفته، جهت خارج سازی بافت زیر جلدی و تحریک تشکیل عروق جدید لنفاوی، انجام گیرد. گزارش شده است که در بعضی موارد، آناستوموز عروق لنفاوی کوچک با وریدها. به وسیله جراحی میکروسکوپی، نتایج خوبی داشته است.

درمرکزواریس ودرمان لنف ادم اصفهان، درکناردرمان واریس، انواع لنف ادم واختلالات لنفاوی، تحت درمان قرارمی گیرند.
تلفن:
32242165
09211016462

لنف چیست؟

برای فهم بهتر لنفادم وبیماریهای لنفاوی، شناخت ماهیت دستگاه لنفاوی واجزاآن ازاهمیت بسزایی برخورداراست .
طی چند مقاله ، به بحث دراین مورد می پردازیم.

لنف مایعی است که بوسیله رگهای لنفی از بافتها جمع اوری شده و بخون ریخته میشود،منشا لنف از مایعی است که در فضاهای بافتی بدن قرار داشته که بنام مایع بافتی موسوم است و این خود مایعی است که از جدار موئینه سلولی به ان افزوده شده است
درواقع جدار موئینه های خونی یعنی مویرگها و وریدها نیمه تراوا بوده و به مولکولهای درشت اجاره عبور نمیدهند و بر عکس اندوتلیوم رگهای لنفی ذرات درشتی مانند چربی را به سادگی از خود عبور میدهند
.لذا مقداری از مایع بافتی بوسیله موئینه های وریدی و بقیه یعنی مایع بافتی باضافه ذرات درشت که لنف نامیده می شوند از طریق موئینه های لنفی جذب و دریافت میشوند، بنابراین لنفی که در رگهای کوچک جریان دارد فاقد سلول است ولی چون رگهای لنفی بزرگ در راه خود از غده های لنفاوی عبور میکنند از اینجا لنفوسیتها را با خود همراه میاورند سپس رگهای لنفی بزرگ

نهایتا محتویات خود را بخون میریزند، لنفی که بعد از صرف غذا از روده جذب می گردد بعلت جذب قطرات چربی ماده ای است شیری رنگ بنام کیل( chyle) و لنفی که از کبد خارج میشود معمولا سرشار از پروتئین هاست.

بطور کلی لنف مایعی است شبیه خون که گلبول قرمز و پلاکت ندارد،ازسوی دیگر لنف گرانولوسیت بسیار کم و لنفوسیت زیاد دارد ،پلاسمای لنف نیز شبیه پلاسمای خون است با این تفاوت که ذرات درشت چربی و گاز کربنیک بیشتر از خون و اکسیژن لنف نسبت به خون کمتر بوده و بکندی لخته میشود.

همانگونه که اشاره کردیم، لنفادم دراثراختلال درعروق وسیستم لنفاوی ایجادمی شود.
درزیر،برای ورودبه مبحث لنفادم(لنف ادم)به توضیحاتی پیرامون سیستم لنفاوی می پردازیم.ازآنجاکه لنفادم دربسیاری ازمواردبااختلالات وریدی وواریس همراهی دارد، تفکیک لنفادم ازواریس(که بالیزرواریس درمان می شود)ضروری است. مباحث مربوط به واریس ، بصورت کامل درسایت دکترهادی زاده (وابسته به کلینیک واریس )ذکرشده است.
سیستم لنفاوی ازقسمتهای گوناگونی تشکیل شده که هرکدام وظایف خاصی برعهده دارند وعبارتنداز:

  •  عقده لنفاوی

عقده لنفاوی را بجهت اینکه لنفوسیت را ساخته و به خون میریزد غده لنفاوی نیز مینامند (مانند بیضه و تخمدان که سلول میسازند)

عقده های لنفاوی توده های لوبیائی شکل هستند که بصورت زنجیر یا مجتمع در کشاله ران،زیر بغل،در امتداد رگهای بزرگ گردن،در میان سینه و شکم بویژه در مزانتر و در مسیر رگهای لنفی قرار گرفته اند، قطر عقده های لنفاوی از ۱ تا ۲۵ میلیمتر متغیر است ،هر عقده دارای یک قسمت فرورفته است بنام ناف که از ان رگهای لنفی وابران خارج شده عروق و اعصاب عبور مینمایند. از نقطه مقابل ناف ،چند رگ لنفی اوران وارد عقده شده لنف را با خود می اورند، جهت دریچه ها در رگهای لنفی با جریان لنف تطبیق مینماید
اطراف هر عقده لنفاوی را کپسولی از بافت همبندی احاطه میکند که در ناحیه ناف ضخیمتر میگردد.

در ساختحان این کپسول رشته های کلاژن فراوان و تعداد کمی سلول عضلانی صاف بویژه در محل ورود رگهای لنفی شرکت نموده است.
از سطح درونی کپسول محیطی استطاله هائی بداخل عقده فرستاده میشود که بنام ترابکولا خوانده می شونداین استطاله ها از نظر ساختمان بافتی مشابه کپسول بوده و بانضمام بافت رتیکولر داربست عقده لنفاوی راتشکیل میدهد،
بافت رتیکولر از رشته های رتیکولر و سلولهای رتیکولر و ماکروفاژ درست شده که استقامت رشته های ان کم است و لذا با افزودن ترابکولا به بافت رتیکولر داربستی نسبتا محکم بوجود می اید که سلولهای لنفاوی یعنی پارانشیم عقده برروی ان قرار میگیرند ،بافت اصلی یا پارانشیم غده لنفاوی در مقطع شامل یک ناحیه محیطی بنام قشر و یک ناحیه مرکزی بنام مغزاست.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا