دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

عوامل خطرساز برای بروز بیماری های قلبی عروقی -2

(قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله ،به بررسی عوامل خطر ساز قلبی غیر قابل اصلاح پرداختیم. هم اکنون به عوامل خطرساز قلبی عروقی که قابل تغییر می باشند اشاره می شود.

1) ژنتیک و نژاد:

مسائل ژنتیکی می توانند نقش مهمی در بروز بیماری های قلبی عروقی داشته باشد بعنوان مثال در برخی افراد چربی خون بطور ژنتیکی بالاست که می تواند به بروز زودرس بیماری های قلبی عروقی کمک نماید. همچنین بالاتر بودن فشارخون در سیاهان ،زمینه ساز بروز بروز بیماری های قلبی عروقی در آنهاست.

2) فشارخون بالا:

از عوامل بسیار مهم بروز بیماری های قلبی عروقی است. بسیاری از فاکتورهای خطر بیماری های قلبی عروقی (سیگار،چاقی و…)می تواند هم بطور مستقیم بیماری قلبی عروقی ایجاد کنند و هم با بالا بردن فشار خون ،بطور غیر مستقیم بیماری های قلبی عروقی را ایجاد یا تشدید نمایند.

3) دخانیات:

نقش بسیار مخربی در ایجاد بیماری های قلبی عروقی دارند .انواع دخانیات ،اثرات زیانباری دارند. حتی تماس غیر مستقیم با دود سیگار و … می تواند زیانبار باشد.

اثرات مخرب سیگار:

  • انقباض و تنگی سرخرگهای قلب
  • بالا رفتن فشار خون
  • افزایش تعداد ضربان قلب (آریتمی)
  • رسوب دادن مواد در عروق قلبی و محیطی
  • افزایش خطرسکته قلبی و مغزی از طریق ایجاد لخته

برای اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیر مواد مخدر از جمله سیگار، قلیان، پیپ و … مقاله خطر انواع دخانیات برای بیماران قلبی را مطالعه نمایید.

4) چربی خون بالا:

رسوب کلسترول در جدار رگها، بشدت باعث افزایش خطر ایجاد و تشدید بیماری های قلبی عروقی می شود.


5) دیابت (قندخون بالا):

دیابت نقش مهمی در بروز بیماری های قلبی عروقی دارد. اکثرافراد مبتلا به دیابت ،در اثر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می میرند. کنترل قند خون می تواند در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی موثر باشد.

6) چاقی و رژیم غذایی نادرست:

چاقی هم بطور مستقیم می تواند باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی شود هم بطور غیر مستقیم با افزایش فشار خون ،افزایش چربی خون ،افزایش بار تحمیلی برروی قلب و… باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی می شود.

7) بی تحرکی:

بی تحرکی باعث بالا رفتن چربی خون ،افزایش وزن، افزایش فشار خون، ابتلا به دیابت و… می شود
حداقل 30 دقیقه فعالیت متوسط در اغلب روزهای هفته توصیه می شود.

8) استرس:

استرس هم بطور مستقیم با افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و… و هم بطور غیر مستقیم با افزایش احتمال مصرف دخانیات ،مواد غذایی (پرخوری)، الکل و… باعث ایجاد یا تشدید بیماری های قلبی عروقی می شود.

9) الکل:

الکل علاوه بر احتمال ایجاد عدم کنترل بر رفتار و بروز خطرات گوناگون و نیز بروز برخی عوارض جبران ناپذیر کبدی، بویژه با مقادیر زیاد می تواند باعث افزایش چربی های خون ،افزایش ضربان قلب، ایجاد نامنظمی های قلب (آریتمی) رسوب مواد در عروق قلب و گرفتگی آنها و… شود.

در ادامه ،به هر یک از عوامل خطرساز به طور مستقل در همین سایت خواهیم پرداخت.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا