دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

علل سکته قلبی

سکته قلبی چیست و علل سکته قلبی کدامند؟ دربرابرآن چه بایدکرد؟
بسیاری از مردم با بیماری قلبی مشکل دارند. پیش از این، خطر بیماری قلبی اغلب زمانی بود که فرد مسن تر می شد .
امااین روزها شاهد هستیم که جوانان زیادی بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست می دهند. این موضوع نگران کننده است زیرا هر 3 ثانیه یک نفر دربرخی کشورها بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست می دهند. حمله قلبی در سنین بالا امری رایج بود زیرا در این زمان اعضای بدن شروع به ضعیف شدن زیادی می کنند. ناخوشی معمول بود که به دلیل آن ممکن است حمله قلبی یا مشکل دیگری ایجاد شود. اما وقتی در عصر امروز جوانان جدید نیز دچار سکته قلبی می شوند، واقعاً جای نگرانی است.

علل سکته قلبی

علل سکته قلبی متعدداست.سکته قلبی یکی از عوامل مهم مرگ و میر در دوران کنونی می باشد. دلایل گوناگونی متعددی می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد سکته قلبی باشند. شناخت این علل وعوامل درپیشگیری ازسکته قلبی موثرمی باشند. از جمله آنها می توان به رسوب چربی در داخل شریان های کرونری اشاره نمود. بیماری های مادرزادی شریان‌های اپیکاردی نیز می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد سکته قلبی باشند.

شریان های اپی کاردی شریان‌های هستند که خون مورد نیاز برای استفاده خود بافت قلب بدن انسان را فراهم می نمایند. این عروق به نام شریان های کرونری نیز شناخته می شوند. اگر به هر دلیل مواد مضر داخل این شریان ها رسوب کنند خونرسانی کافی به بافتهای عضله قلب صورت نمی گیرد. این موضوع می تواندباعث دردقلبی وسکته قلبی شود.

علل حمله قلبی در سنین پایین

دلایل زیادی برای حمله قلبی وجود دارد.یکی از علل حمله قلبی، رژیم غذایی ناسالم است.استرس طولانی مدت هم نقش بسیار مهمی در ایجاد حمله قلبی و سکته قلبی دارد. همچنین سیگار کشیدن، فشار خون کنترل نشده، مصرف طولانی مدت استروئیدها، نوشیدن الکل را نیز می توان در این لیست گنجاند.

چرا حمله قلبی اتفاق می افتد؟

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که خون رسانی به قلب ما کافی نباشد. شریان های ما خون را از بدن به قلب و سپس از قلب به بدن می برند. اما زمانی که هر نوع انسدادی در مسیر این شریان ها شروع می شود. بنابراین خون به طور کامل به قلب نمی رسد، به همین دلیل درد قفسه سینه شروع می شود و اغلب به شکل حمله قلبی می شود. به این نوع حمله قلبی حمله قلبی خاموش می گویند.

مصرف سیگار و الکل

برخی ازافراد جوان امروزی متاسفانه از سنین پایین شروع به مصرف برخی مسکرات، سیگار کشیدن و غیره می کند.
شایداین موضوع به این دلیل باشدکه آن را جزئی از مد می دانند. این مصرف ابتدایی بعداً تبدیل به یک اعتیاد بد می شود.
با توجه به همه اینها، گاهی در سنین پایین قربانی بیماری های قلبی عروقی می شوند.این بیماری یک مشکل جدی بیماری قلبی است که باعث بسیاری از بیماری های قلبی دیگر نیز می شود.

مصرف غذاهای ناسالم و نوشیدنی های سرد

جوان امروزی گاها غذای خانگی را دوست ندارد. اغلب برای رفع گرسنگی خود غذا و نوشیدنی های بیرون را با دوستان خود مصرف می کنند. روغن بد اغلب در غذاهای خارج از منزل استفاده می شود. همراه با مصرف غذاهای چینی و نوشیدنی های کالری دار، به تدریج میزان بیش از حد کالری در بدن را افزایش می دهد که بیشتر باعث بیماری قلبی می شود.

استرس بیش از حد

در زندگی امروزی مشغله های زیادی وجود دارد . فشار کار به حدی است که فرد اصلا نمی تواند به رژیم غذایی خود توجه کند. غذا خوردن بدون زمان، ساعت ها کار مداوم در یک مکان، غذا خوردن در بیرون از غذا هنگام گرسنگی، کار کردن در اواخر شب یا استرس اغلب باعث مشکل فشار خون می شود . این موضوع خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

 عوارض جانبی استروئید

امروزه نسل جوان ساعت ها در باشگاه عرق می کنند تا بدن خود را بسازند . بسیاری از افراد نیز از تغذیه سنگین استفاده می کنند. به منظور ساختن اندام خوب در مدت زمان کوتاه، بسیاری از جوانان شروع به استفاده از محصولاتی مانند استروئیدهای آنابولیک کرده اند. این کار عامل اصلی سکته قلبی می شود زیرا این استروئید بیشتر برای بدن و سلامت ما مضر است. آسیب زیادی به بدن وارد می کند که به تدریج بدن را ضعیف می کند.

 آلودگی هوا

امروزه آلودگی هوادرسراسردنیا زیاد شده است. بطوری که اگر شبانه روز نفس بکشیم فقط هوای آلوده وارد ریه ها می شود. این هوای آلوده ریه و قلب ما را تا حد زیادی ضعیف می کند. استنشاق هوای آلوده نیز باعث درد قفسه سینه و احساس خفگی می شود. گاهی واقعا باعث علایم خفگی نیز می شود که منجر به حمله قلبی می شود.

علائم حمله قلبی چیست؟

علائم حمله قلبی بسیار است. پزشکان گفته اند که بزرگترین علامت حمله قلبی، درد شدید در قفسه سینه است.
درست مانند آنچه در فیلم ها دیده اید. این درد به قدری شدید است که در چشم ها وحشت ایجاد می شود و فرد حتی نمی تواند روی زمین بایستد.

علائم اصلی حمله قلبی عبارتند از:

درد شدید در قفسه سینه و احساس سفتی دراین قسمت از علایم مهم و اصلی حمله قلبی است. همراه با قفسه سینه، درد در سایر قسمت‌های بدن ایجاد می‌شود. مانند درد به سمت گردن، دست، پشت، فک و معده شروع می‌شود و از قفسه سینه عبور می‌کند. ذهن بی قرار می شود و سرگیجه نیز ایجاد می شود. فرد شروع به خیس شدن با عرق می کند.
درد و مشکل در تنفس وجود دارد.احساس استفراغ و احساس بی قراری نیز شروع می شود. نفس سنگین و احساس درد هنگام سرفه کردن. گاهی چند روز قبل از حمله قلبی، درد قفسه سینه شروع به ایجاد می کند.

پیشگیری از سکته قلبی

مطالب در مورد پیشگیری از سکته قلبی بسیار زیاد می باشند. در این زمینه می توانید به سایت دکتر هادیزاده مراجعه نمایید. به طور کلی می توان برخی از موارد را متذکر شد. از جمله موارد قابل ذکر انجام فعالیت فیزیکی مناسب می باشد.
بسیاری از بیماران سوال میکنند که از چه ورزش هایی استفاده کنند. تا به حداکثر پیشگیری از سکته قلبی برسند. هرکس ممکن است نظری داشته باشد. دقت داشته باشیم که مطالعات بسیار زیادی در این زمینه در دنیا انجام شده است. نتایج این مطالعات منتشر شده و می توانند مبنای تصمیم گیری برای انجام ورزش باشند.


انواع مختلف ورزش قابل استفاده می باشند. درهرحال بهترین ورزش ها در واقع ورزش های هوازی می باشد. از میان همه‌ی ورزشها پیاده روی بهترین روش برای ورزش میباشد. قبلاً مقالات اشاره داشتند که فقط در صورتی که شخص از انجام ورزش منفعت میبرد که عرق کند. منظور از این گفته بود که باید شدت ورزش زیاد باشد تا بیمار را به تعریق وادارد. در مطالعات اخیر این موضوع رد شده است و فقط به زمان انجام ورزش تکیه تاکید بیشتری شده است .


به طور کلی به بیماران توصیه می نماییم که در هر هفته حداقل پنج روز ورزش کنند. درهر روز حداقل به مدت ۴۵ دقیقه پیاده روی داشته باشند. ازانواع دیگر ورزش های هوازی نیز می توان استفاده نمود. از جمله آن‌ها می‌توان به شنا دو دوچرخه سواری اشاره کرد.

اجتناب از فاکتورهای خطر سکته قلبی 

برخی ازفاکتورهای خطر قابل اصلاح نمی باشند.مثلا مذکر بودن و داشتن سابقه قوی خانوادگی برای سکته قلبی ، از جمله فاکتورهای خطری استکه نمی توان آنها را تغییر داد. ولی برخی دیگرازفاکتورها وعوامل خطر رامی توانیم کنترل نماییم. پرهیز ازاین فاکتورها وعوامل خطر بسیارمهم هستند . ازجمله این موارد می توان به ترک سیگار ودخانیات دیگراشاره نمود. همچنین اصلاح اضافه وزن راباید حتما دردستورکارقرارداد.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی
پیمایش به بالا