دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

توصیه ها و رژیم غذایی قلبی ، عروقی

توصیه ها و رژیم غذایی قلبی ، عروقی

استفاده زیاد از چربیهای جامد یا اشباع مثل روغن جامد ،روغن نارگیل ،روغنها و کره های حیوانی ،لبنیات پرچرب ،کله پاچه دل و جگر،سیراب و شیردان،مغز ،پوست مرغ و قسمتهای چرب گوشت و مرغ ،غذاهای چرب و غوطه ور در روغن مثل سرخ کردنی ها،سس های چرب مثل مایونز، غذا، شیرینی و کیک هایی که خامه یا روغن زیادی در تهیه آنها به کار رفته است ،

باعث افزایش کلسترول یا چربی بد خون (LDL) می شود ، اگر این کلسترول بالا رود به تدریج می تواند باعث تنگ شدن یا گرفتگی عروق ،سکته قلبی یا سکته مغزی شود.
جهت کاهش چربی بد خون (رسوب کننده در رگ ها ) و افزایش چربی مفید آن ، علاوه بر مصرف نکـردن مواد غذایی فوق، در رژیم غذایی از چربیهای مفید مثل روغن زیتون و روغن کانولا در حد یک قاشق غذا خـوری در روز ،دانه های گیاهی چرب و انواع آجیل های خام مثل گردو ، بادام زمینی ،بادام ،تخمه آفتاب گردان در حـد نصف استکان کوچک در روز(به جز پسته و نارگیل ) و ماهیهای چرب مثل ماهی آزاد ،ساردین و اوزون بـرون به طور هفتگی استفاده نمایید.
استفاده از انواع میوه هـا ، سبزیها ،حبوبات ،سیر ، زردچوبه و سماق (که به کاهش کلسترول خــون کمک
می کنند)توصیه می گردد.نان های سبوس دار ،غلات، حبوبات ،سویا ،میوه ها و سبزیجات توصیه می شوند.
چربی هـای قابل مشاهده گوشت را جـدا کنید و پوست و بال مرغ را مصرف نکنیــد.

در صورتیکه غذاها بصورت بخارپز یا آب پز تهیه شوند ،بهتر بوده و توصیه می شود حتی المقــدور غذاها سرخ نشوند .لیکن در صورت نیاز به سرخ کردن غذا،از روغن مایع استفاده شود.
افراد فشار خونی از بادام ،جوانه گندم ،خمیر یا پوره بادام، انواع سبزی و آب سبزی های معطر ،بیشتر استفاده کنند.
مصرف لبنیات مثل : شیر و ماست کم چرب ، دوتا سه لیوان و مصرف پنیر کم نمک به مقدار 30 گرم (یک قوطی کبریت )در روز مجاز است .
مصرف دانه ها مثل : سویا ،کنجد، سبوس گندم، دانه آفتابگردان، نخود،لوبیا سفید،عدس ،بادام،بادام هندی ،فندق و برگه زردآلو همراه با مواد غذایی حاوی ویتامین C مثل مرکبات ، توتها ،گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای به تامین آهن بدن کمک میکند .
مصرف حداقل 2-1 بار ماهی در هفته به صورت کباب شده یا بخار پز توصیه میگردد.
بهتر است گوشت سفید (مرغ و بویژه ماهی) جایگزین گوشت قرمـز شود.
مصرف دو عـدد تخم مرغ در هفتـه مجـاز است .مصـرف سیگــار و الکـل مطلقـا ممنـوع .

مقدار نمک مصرفی که در روز توصیه می شود به اندازه ی یک قاشق چایخوری است که به طور معمول از طریق مواد غذایی به بدن می رسد بنابراین نیازی به افزودن نمک هنگام صرف غذا نمی باشد و بهتر است اصولا نمک پاش سر سفره گذاشته نشود .
پیاده روی روزانه حداقل 30 دقیقه (بستگی به تحمل و توصیه پزشک ،توصیه می شود اما نبایستی فعالیت های سنگین که باعث درد قفسه سینه یا تنگی نفس می شود داشته باشید .
از فعالیت های سنگین مانند وزنه برداری و دویدن سریع و ناگهانــی اجتناب شود. قبل و بعـد و در حین فعالیت بدنی،آب بنوشید و از ورزش بلافاصله پس از غذا پرهیز نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید. اصفهان،خ شمس آبادی
مجتمع قمرالدوله ، طبقه 3
تلفن 5 و 32242164
آرزومند سلامتی شما
دکتر محمود هادی زاده
فلوشیپ فوق تخصصی بالون آنژیـوپلاستی
دوره فـوق تخصصــی نارسایـی قـلب
لیـزر واریـس و بیمـاری های عـروقـی
بورد تخصصی قلب و عروق ، فشــار خون

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا