دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

بیماری های عروقی اندام ها: 《قسمت دوازدهم》

پاتوفیزیولوژی لیودورتیکولاریس:
احتمال می رود که مکانیسم ایجاد کننده لیودو رتیکولاریس، مشابه آکروسیانوز باشد، یعنی انقباض آرتریول ها که بارکود خون و اتساع مویرگ ها و وریدها دنبال می گردد. وریدها معمولاً با خون غیر اشباع پر می شوند. ظاهر مشبک لیودو رتیکولاریس، بازتابی از ترتیب آناتومیک عروق مبتلاست.
درمان لیودورتیکولاریس:
در اغلب موارد لیودورتیکولاریس، نیازی به درمان نیست. محافظت از سرما و پرهیز از استعمال دخانیات اغلب، مفید می باشد. می توان در موارد شدید این بیماری از داروهای مفید در درمان پدیده رینود مثل نیفدیپین و رزرپین، استفاده کرد. آسپرین نیز در برخی از بیماران مبتلا به سندرم اسندون می تواند موثر باشد.
بیماری های عروقی اندام ها که در اثر سرما ایجاد می گردند.

سرمازدگی:
تعریف و اتیولوژی سرمازدگی:
سرمازدگی در نتیجه یخ زدن بافت ها و متعاقب آن آسیب عروق بوجود می آید. در اغلب موارد،سرمازدگی طی تماس طولانی مدت با درجه حرارت زیر صفر، اتفاق می افتد. سایر عوامل محیطی عبارتند از: باد و رطوبت زیاد. عوامل مستعد کننده، شامل بیماری های عروق، پوشش ناکافی، فقدان سازش با آب و هوای جدید و ناتوانی عمومی می باشند.
پاتوفیزیولوژی سرمازدگی:
تخریب بافتی در نتیجه انقباض عروق ناشی از سرما بوجود می آید. یخ زدگی باعث ایجاد کریستال های آب در سلول ها شده ونهایتا بی آبی بافتی می گردد. تخریب آندوتلیال با افزایش نفوذپذیری به پروتئین ها، باعث ادم شده که درنهایت منجر به رکود خون و ترومبوز احتمالی می گردد.
پاتولوژی سرمازدگی:
عروق مبتلا تغییراتی را بصورت تورم اندوتلیال و اکوئول دار شدن و تغییرات پرولیفراتیو نشان می دهد. متعاقب آن واکنش های التهابی و تغییرات تروفیک در پوست بوجود می آیند.
تظاهرات بالینی سرمازدگی:
در ابتدا، بیمار متوجه احساس سوزن سوزن شدن و بدنبال آن کرختی می شود. پوست، بی خون شده و سفید و سرد بنظر می رسد. بدنبال آن، قرمزی، تورم و افزایش درجه حرارت پیش می آید. ممکن است که ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از گرم شدن، تاول هایی دراثرسرمازدگی شکل گیرند. این تاول ها پر از مایع زرد سروزی و یا مایع خونی هستند. ممکن است زیر بستر ناخن، خونریزی کند. نکروز و گانگرن نیز ممکن است بطور اتفاقی، رخ دهد. روند بعدی می تواند شبیه به انسداد ناگهانی شریان باشد. قطع عضو خود به خود، چندین هفته تا چندین ماه وقت لازم دارد. بعد از یک حمله سرمازدگی اندام متاثر بطور دائمی یا تا یک دوره زمانی، به سرما حساس مانده و پدیده رینود ثانویه ممکن است اتفاق افتد.
درمان سرمازدگی:
سرمازدگی باید با گرم کردن فورا درمان شود. اگر سرمازدگی، بافت های عمقی را متاثر ساخته باشد، گرم کردن باید با آب ۴۰ تا ۴۴ درجه سانتیگراد انجام گیرد. از ماساژ دادن و یا ورزش دادن اندام مبتلا باید خودداری نمود، چون این کار منجر به افزایش تورم( ادم )میشود. در صورت شدید بودن درد، باید با ضد درد یا مخدر درمان گردد. بعد از گرم شدن بافت ها، قسمت های باز باید در دمای اتاق باقی بمانند. به وزیکول ها نباید دست زد و عضو باید بدون پوشش و باز باشد. گزارش شده است که سمپاتکتومی در مراحل اولیه مفید است،همچنان که در پیشگیری از عدارصعوارض تاخیری سرمازدگی نیز مفید خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک قلب وعروق اصفهان (کلینیک واریس اصفهان وفوق تخصصی قلب وعروق) دکتر هادی زاده (۵ و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱
تماس بگیرید،
یا عبارت @nobattt رادرتلگرام سرچ کنید.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا