دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

بیماری قند خون بالا دیابت

بیماری قند خون بالا دیابت ، بیماری است که در آن اختلال در تولید و یا استفاده از هورمون انسولین در بدن بوجود می آید.

در بیماران دیابتی ، علاوه بر علائم بیماری دیابت ، گلوکز خون ناشتا معمولا ً بالاتر از 126 بوده و گلوکز خون در حالت غیر ناشتا (2 ساعت پس از مصرف قند) می باشد.

هورمون انسولین، هورمونی است که قند و سایر غذاها را به انرژی تبدیل می نماید و ماده ای لازم برای ورود گلوکز (قند) برای ورود به سلولهای بدن می باشد.

در فرد دیابتی، بدن نمی تواند به اندازۀ کافی انسولین تولید کند و یا نمی تواند از انسولین بصورت مناسب استفاده نماید.

محل تولید انسولین در بدن، غدۀ لوزالمعده (پانکراس) است که در شکم و در نزدیکی معده قرار دارد.

چرا تولید انسولین در بدن کاهش می یابد؟

هر عاملی که بتواند لوزالمعده را تخریب یا آسیب برساند می تواند باعث کاهش تولید انسولین و ایجاد بیماری مرض قند (دیابت) شود، این عوامل شامل بیماری های داخلی ، اتوایمیون و… می باشند.

دیابت به دو دستۀ نوع 1 ونوع 2 تقسیم می شود.

در بیماری های اتوایمیون (خود ایمنی) مکانیسم های ایمنی بدن، بطور اشتباه برعلیه قسمت هایی از لوزالمعده که انسولین را تولید می نمایند، فعال شده و آنها را از بین می برند در نتیجه لوزالمعده نخواهد توانست به اندازه کافی انسولین تولید کند که باعث افزایش قند خون خواهد شد.

به این نوع دیابت، دیابت نوع 1 گفته می شود.

ازطرفی در نوع 1 انسولین ، بعلت ترشح ناکافی انسولین، مقاومت به انسولین (در گیرنده های محیطی انسولین) و افزایش تولید گلوکز کبدی بیماران ممکن است که به انسولین نیاز داشته باشند یا نیاز نداشته باشند.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا