دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

آنژیوگرافی احشایی (رگهای شکمی)

آنژیوگرافی استاندارد طلایی برای تشخیص انواع اختلالات عروقی است.

هرچند با انواع روشهای دیگر نیز می توان تا حدودی به تشخیص نزدیک شد ولی هیچکدام از این روشها نمی توانند اطلاعات کامل درحدود آنژیوگرافی را در اختیار قرار دهند.

برحسب مورد در برخی بیماران ممکن است از سی تی آنژیو یا سونوگرافی داپلر عروقی یا ام آر آی یاسایر روشها استفاده شود.

این روشها هر کدام محاسن ومعایب ونقاط ضعف وقوت خاص خود رادارند. بعنوان مثال سونوگرافی داپلر نمی تواند بخوبی اختلالات برخی عروق رابطور کامل نشان دهد. هرچند سونوگرافی داپلر رنگی در بسیاری از قسمتهای بدن بخوبی کاربرد دارد ولی مثلا برای تشخیص اختلالات عروق کلیوی دقت تشخیصی کامل ندارد.

از طرفی در برخی از روشهای پیش گفته (همانند سی تی آنژیوگرافی ) میزان اشعه یا مواد حاجب بمیزان زیادی مصرف می شوند. ازطرف دیگر  کلسیفیکاسیون ( رسوب کلسیم درجدار عروق مختلف بدن ) می تواند درصورت استفاده از روشی مانند سی تی آنژیوگرافی باعث اشکال در تشخیص ضایعات عروقی شوند.

آنژیوگرافی احشایی

 

بهرحال بهترین روش تشخیصی برای تشخیص بیماریهای عروقی آنژیوگرافی است چرا که استاندارد طلایی تشخیص بوده و خطای تشخیصی آن بسیار کم می باشد. آنژیوگرافی تقریبا در همه نقاط و برای همه عروق قابل استفاده و اجرا می باشد که البته تکنیکها و موارد انجام آنها متفاوت می باشند .

یکی از موارد استفاده از آنژیوگرافی , آنژیوگرافی عروق داخل شکم (عروق احشایی) است . باتوجه به اینکه در داخل شکم  احشا گوناگون و دستگاههای مختلفی وجود داردکه طبیعتا همگی آنها از طریق عروق خونی خونرسانی می شوند این ارگانها و دستگاهها نیاز به دریافت خون بمیزان کافی ازطریق عروق دارند.

همانند همه عروق دیگر درنقاط مختلف بدن , عروق شکم نیز ممکنست دچار اختلالات گوناگون شوند. یکی از مشکلات عروق شکمی  رسوب مواد مضر درعروق شکمی می باشد که می تواند باعث انسداد کامل رگها و یا انسداد نسبی آنها وکاهش خونرسانی به اعضا داخلی شکم شود.

 

برای تشخیص گرفتگی های عروق داخل شکم قویترین روش تشخیصی آنژیوگرافی احشایی است که البته موارد استفاده و روشها و خصوصیات ویژه ای دارد.

درحقیقت در بسیاری از مشکلات داخل شکمی ازجمله درد های شکمی ممکنست علت ,انسداد عروقی باشد . از طرف دیگر برخی اختلالات مادرزادی عروق داخل شکمی ممکنست باعث بروز علایم مختلف ازجمله درد و… در داخل شکم شوند.

آنژیوگرافی احشایی

همچنین گاهی بدلایل گوناگون ممکنست یکی از عروق داخل شکمی دچار خونریزی شود. خونریزی ها بسته به مقدار و سرعت خونریزی می توانند باعث بروز علایم و عوارض مختلف شوند.

در صورتی که مقدار خونریزی های داخل شکمی شدید و با مقدار زیاد باشند می توانند خطرات زیادی را بهمراه داشته باشند. واقعیت آنستکه درصورتی که خونریزی داخل شکمی به هر دلیل سرعت و شدت زیاد داشته باشد می تواند مخاطرات جانی رابهمراه داشته باشد و حتی باعث شوک یامرگ بیمارشوند.

آنژیوگرافی احشایی

 

از سویی اگر خونریزی داخلی بصورت مستمر و با مقدار کم ادامه یابد می تواند باعث کم خونی وبی حالی , رنگ پریدگی و سایر علایم همراه شود.

برای تشخیص خونریزی های داخل شکمی و احشایی از روشهای گوناگونی استفاده می شود که دربرخی موارد نیاز به آنژیوگرافی برای تشخیص دقیق منشا خونریزی و برنامه ریزی برای درمان خواهیم داشت.

در صورت انجام آنژیوگرافی احشایی علاوه برتشخیص دقیق محل خونریزی  می توان برای انجام آنژیوپلاستی برنامه ریزی کرده و خونریزی درمان نمود.

ادامه مباحث مربوط به آنژیوگرافی احشایی (عروق شکم ) رامی توانید درهمین سایت پیگیری نمایید.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا