دکتر محمود هادی زاده

منو سایت

واکسن کرونای روسی اسپوتنیک وی

واکسن اسپوتنیک وی (sputnik v)

Sputnik V اولین واکسن ثبت شده در جهان است که بر اساس پلت فرم وکتور ویروس . آدنوویروس انسانی مورد مطالعه قرار گرفته است محل آزمایشات بالینی فازسوم واکسن اسپوتنیک وی در امارات ، هند ، ونزوئلا و بلاروس بوده است.
واکسن اسپوتنیک وی (sputnik v) یکی از سه واکسن در جهان است که بیش از 90 درصد کارایی دارد. اثر واکسن 91.6٪ بر اساس داده های 19،866 داوطلب که تزریق اول و دوم واکسن Sputnik V یا دارونما را انجام داده اند محاسبه شد – 78 مورد تایید شده COVID-19 در مرحله کنترل نهایی ثبت شد.Sputnik V یک واکسن دو دوز است ، فرم لیوفیلیزه شده (خشک) این واکسن را می توان بین +2 تا +8 درجه سانتیگراد نگهداری کرد ، و حمل آن به سراسر دنیا از جمله مناطق صعب العبور آسان است واین موضوع یکی ازمحاسن این واکسن درمقایسه باسایرمواردواکسن کرونااست.

بیش از 50 کشور برای بیش از 1.2 میلیارد نفر درخواست واکسیناسیون با Sputnik V کرده اند (2.4 میلیارد دوز به دلیل اینکه Sputnik V یک واکسن دو دوز است). واکسن برای عرضه به بازار جهانی توسط شرکای بین المللی RDIF در هند ، برزیل ، چین ، کره جنوبی و سایر کشورها تولید می شود.
این واکسن به نام اولین ماهواره فضایی شوروی نامگذاری شده است. پرتاب Sputnik-1 در سال 1957 بعنوان نقطه آغازی برای اکتشافات فضایی در سراسر جهان بوده است.

واکسن ها بر اساس بردار ADENOVIRAL چگونه کار می کنند؟

“ناقلین” درواقع مواردی هستند که می توانند مواد ژنتیکی را از ویروس دیگری به سلول منتقل کنند. در این حالت ، ماده ژنتیکی آدنو ویروس که باعث عفونت می شود برداشته می شود و مواد دارای کد پروتئینی از ویروس دیگر ، در این مورد از خار ویروس کرونا ، وارد می شود. این عنصر جدید برای بدن بی خطر است ، اما به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا پاسخ دهد و آنتی بادی هایی تولید کند که از عفونت محافظت می کنند.
بستر فناوری بردار مبتنی بر آدنوویروس با اصلاح ناقل حامل اصلی با مواد ژنتیکی ویروس های تازه ظهور یافته ، که اجازه می دهد واکسن های جدید در یک برنامه دقیق تولید شوند ، ایجاد واکسن های جدید را ساده و تسریع می کند. چنین واکسنهایی پاسخ شدیدی را از سیستم ایمنی بدن انسان دریافت می کنند.

آدنو ویروس های انسانی از ساده ترین مواردهستندوبه همین دلیل به عنوان ناقلین بسیار محبوب شده اند. در مورد ایجاد واکسن علیه ابولا ، واکسن سازی گامالیای روسیه (N.F.Gamaleya) . (که سازنده این واکسن است) بر اساس یک ناقل ، تجربه موفق قبلی دارد.
محققان پس از شیوع همه گیری ،برای ساخت واکسن روسی(واکسن اسپوتنیکv). قطعه ای از ماده ژنتیکی ویروس کرونا جدید SARS-COV-2 را استخراج کردند که اطلاعات مربوط به ساختار پروتئین S تاج ویروس (پروتئینی که “تاج” را تشکیل می دهدو مسئول اتصال آن به سلولهای انسانی است) دران قرارداشته و آن را در بردار آدنو ویروس که از قبل شناخته شده است برای تحویل به سلول انسانی فرو بردندو بدین ترتیب اولین واکسن جهان علیه ویروس کرونا ویروس SARS-COV-2 ایجاد شد.

برای اطمینان از مصونیت طولانی مدت ، دانشمندان روسی پیشنهاد کرده اند. از دو نوع مختلف ناقل آدنو ویروس برای واکسیناسیون های اول و دوم استفاده کنند. که باعث افزایش اثر واکسن می شود.
استفاده از آدنو ویروس های انسانی به عنوان وکتور بی خطر است . زیرا این ویروس های ایجاد کننده SARS جدید نیستند و از هزاران سال قبل وجود داشته است.
طبق تحقیقات ، اثر بخشی واکسن Sputnik V در برابر ویروس کووید ١٩ ، حدودنودویک وشش دهم درصد است. محاسبه این شاخص بر اساس داده های 19،866 داوطلب انجام شده است .که هم تزریق اول و هم دوم واکسن Sputnik V یا دارونما را انجام داده اند . در مرحله کنترل نهایی ، 78 مورد تایید شده COVID-19 ثبت شده است. نتایج مطالعه اثر بخشی واکسن Sputnik V ارزیابی مقایسه ای بین المللی را پشت سر گذاشته است . داده های به دست آمده در The Lancet منتشر شده است.

واکسن کرونای روسی

بیماری کرونا ازبیش از یک سال قبل از چین شروع شد؛به سرعت پیشرفت کرده و تبدیل به یک همه گیری جهانی (پاندمی)شد.جهش های متعدد در ویروس کرونا سبب شده است که مبارزه ی با این بیماری با پیچیدگی های فراوانی همراه شود.

ویروس کرونا عملا هیچ داروی مشخصی ندارد و درصورتی که ابتلاء به این بیماری اتفاق افتد؛فقط درمان نگهدارنده و پایش علایم بیمار قابل انجام میباشد و از سویی قدرت سرایت بیماری در سوش های جدید به ویژه در ویروس کرونای انگلیسی به شدت افزایش پیدا کرده است.لذا هنوز پیشگیری ؛خط اول مواجه ی با این ویروس می‌باشد که رعایت فاصله ی اجتماعی و نیز استفاده ی از ماسک مهمترین توصیه های قابل ذکر میباشد.

داروهایی که برای بیماران مبتلا به کرونا بکار میرود عموما در جهت کنترل علائم انها و کمک به تحمل بهتر علایم میباشد .
از همان ابتدای بروز کرونا همه ی تلاش ها در تولید واکسن کرونا در کشورهایی که از نظر علمی توانایی تولید واکسن کرونا زا دارند اغاز گردید.
اولین کشوری که موفق به ساخت واکسن کرونا شد روسیه بود که‌ اعلام کرد موفق به ساخت واکسن روسی(واکسن کرونای روسی)شده است.

این محصول روسی بنام واکسن sputnik v (واکسن اسپوتنیک وی)نامگذاری شدو در تعدادی از کشورهای جهان مراحل مربوط به تست و کار ازمایی های بالینی آن انجام گردید.براساس گزارشات منتشره واکسن sputnik v یک واکسن موثر درایمن سازی برعلیه کرونا میباشد .واکسن sputnik v (واکسن روسی)یک واکسن دومرحله ای استکه پس از تزریق.؛دومین دوز آن میتواند تا بیش از ۹۱درصد ایمنی ایجادنماید.

لازم به ذکر است که تا انجام واکسیناسیون کامل در اکثریت مردم در سراسر دنیا هنوز فاصله ی زیادی وجود دارد.لذا رعایت موازین بهداشتی و استفاده از ماسک تا زمان واکسیناسیون اکثریت مردم به شدت توصیه میشود .

تحقیقات زیادی برروی انواع محصولات پیشگیری کننده انجام می شودتاآن محصول امکان ورودبه بازارپزشکی راداشته باشد.نتایج آزمایش نشان می دهد یک اثر محافظتی قوی ثابت در تمام گروه های سنی شرکت کننده. درکارآزمایی های اسپوتنیک وی ایجادشده است.این واکسن که با نام Gam-COVID-Vac نیز شناخته می شود ، از رویکرد آدنو ویروس نوترکیب. ناهمگن با استفاده از آدنو ویروس 26 (Ad26) و آدنو ویروس 5 (Ad5) به عنوان بردار برای بیان تاج کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2) استفاده می کند.

در میان واکسن های اصلی COVID در حال توسعه تا به امروز ، فقط Gam-COVID-Vac از این روش استفاده می کند. سایر موارد ، مانند واکسن آکسفورد – آسترا زنکا ، از مواد مشابه برای هر دو دوز استفاده می کنند. واکسن قبلی بیماری ویروس ابولا ، که در مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا.(مسکو ، روسیه) نیز ساخته شد ، با ویروس های حامل Ad5 و استوماتیت وزیکولار مشابه بود .،و اصل کلی تقویت اولیه با دو بردار مختلف به طور گسترده ای به صورت تجربی استفاده شده است.

ویروسهای ناقل اصلاح شده اندو نمی توانند عفونت مثبتی ایجاد کنند. آنها وارد سلولها می شوند ، پروتئین تاج را بیان می کنند و سپس متوقف می شوند. (زیرا آنها نمی توانند چرخه طبیعی زندگی ویروس را ادامه دهند) ، اگرچه تجزیه و تحلیل حساسیت بالا همچنین نشان داد. که چند ژن Ad بیان شده است ، البته در سطح پایین.

سلولهای آلوده به واکسن سرانجام با همان مصونیتی که برای ایجاد آن واردمیدان شده اند ، از بین می روند. از آدنو ویروس های نوترکیب به عنوان بردارهای واکسن بسیار استفاده شده است زیرا آنها می توانند. بارهای ژنتیکی زیادی را در خود جای دهند و هرچندقادر به تکثیر نمی باشند . اماحسگرهای ایمنی ذاتی را درحد کافی تحریک می کنند. تا از درگیری سیستم ایمنی قوی اطمینان حاصل شود.

در نتیجه ، آنها به مواد کمکی احتیاج ندارند و می توانند فقط پس از یک بار مصرف ، مصونیت ایجاد کنند.
داده های مرحله اول که منتشرگردیده ، نتایج ایمنی امیدوار کننده ای را نشان می دهد. و نشان می دهد که پاسخ ایمنی در سطح سازگار با حفاظت است.

افرادگیرنده، پاسخ های آنتی بادی قوی به پروتئین تاج ایجادکردند ، که شامل آنتی بادی های خنثی کننده و…. است که از اتصال ویروس کرونا به گیرنده ویروس کروناجلوگیری می کند.

تاکنون عوارض جانبی مهمی در ارتباط با واکسن منتشر نشده . اما عوارض جانبی جدی غیر مرتبط با واکسن در 45 شرکت کننده از گروه واکسن و 23 شرکت کننده .از گروه دارونما گزارش شده است. اثر واکسن ، بر اساس تعداد موارد COVID-19 تأیید شده از 21 روز پس از اولین دوز واکسن . به عنوان 91 · 6٪ (95٪ CI 85 · 6–95 · 2) گزارش شده است. و میزان شدت بیماری را پیشنهاد می کند.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
معرفی
دکتر محمود هادی زاده
دکتر محمود هادی زاده

دکتر هادی زاده علاوه بر داشتن مدرک فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی و فوق تخصصی فلبولوژی و درمان واریس، عضو کالج کاردیولوژی و انجمن قلب و عروق آمریکا بوده و مدارک بسیار زیاد دیگری نیز کسب نموده اند. این موضوع باعث شده ایشان را در جایگاه ممتاز و برتر در سطح کشور مطرح نماید. ایشان به عنوان بهترین متخصص واریس شناخته می شوند.

همه مقالات پزشکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا